Irodalomterápiás esték Borszuk Valériával
Írás és önismeret
Sokan próbálnak a műveikben mély kapcsolatok megjeleníteni, ám ez talán a legösszetettebb írói feladat. Konfliktusokat, játszmákat, elfojtásokat, viszályokat, hűtlenséget és megbékélést, traumákat és feloldozást rendkívül nehéz életszerűen, arányosan, hatásosan megragadni. A legnagyobb segítséget az önismeret adhatja, a saját tapasztalatok, emlékek felidézése, a saját gondolatok megfogalmazása, a felszínre törő érzelmek megismerése, feldolgozása. Egy író számára az is elengedhetetlen, hogy a sajátjától eltérő perspektívákat is lásson, más véleményeket, értelmezéseket is halljon. Kis csoportos irodalomterápiás kurzusunk azoknak ad remek eszközöket, akik a történeteikben kapcsolatok, párkapcsolatok megírására fókuszálnak.kiknek ajánljuk
Az öt estét felölelő irodalomterápiát azoknak ajánljuk:
– akik a történetükben érzelmi mélységeket, konfliktusokat, játszmákat, traumákat is megjelenítenének
– akik a történeteikben több karakter érzelmeit is kidolgoznák, és ehhez inspirációt, mások észleléseit, perspektíváit is szívesen meghallgatnák
– akik saját életükből merítenének ihletet, és az emlékek, tapasztalások alapos visszaidézéséhez, megragadásához új eszközöket is szívesen igénybe vennének
– akik szívesen megvizsgálnák saját párkapcsolati gondolataikat, érzéseiket, hitüket egy új perspektívából
– akik nem félnek tapasztalataikat, érzéseiket megosztani egy szűk, diszkrét csoporttal
– akik szívesen lépnének egy új önismereti útra irodalmi, többnyire szépirodalmi szövegeken, történeteken keresztül
– akiket érdekel mások tapasztalata, meggyőződése a témával kapcsolatban
tematika
1. alkalom
Párkapcsolat és én
Párkapcsolattal összefüggő saját kérdések tisztázása önreflexióval. Rövid bemutatkozás: viszonyulás a párkapcsolati témakörhöz, érintettség, múlt és jelen, esetleges trauma, feldolgozandó kérdések, feladatok.
2. alkalom
Vonzalom, szerelem és szenvedély
Mi teszi férfivá a férfit és nővé a nőt? Milyen a szerelem természete? Mi számomra a szerelem, és mi a szenvedély? Mi a hasonlóság és különbség a kettő között számomra? Hogyan szeret a férfi és hogyan szeret a nő? Melyek a nemek közti szeretetnyelvek? Hogyan erősítsük a szenvedélyt, hogy hozzuk vissza? Kapcsolódó irodalmi szövegek és közös feldolgozásuk feladatokkal, kérdésekkel.
3. alkalom
Kommunikáció a párkapcsolatban
Hogy kommunikálok a párkapcsolatban? Tudom-e érvényre juttatni az igényeimet, vagy kevésbé, mi lehet ennek az oka? Figyelembe veszem-e a párom igényeit? Hogy kezelem a számomra idegesítő szokásokat? Hogyan hallgassuk meg egymást? Hogyan ne vesszünk össze? Hogyan engedjük el a haragot? Kapcsolódó irodalmi szövegek és közös feldolgozásuk feladatokkal, kérdésekkel.
4. alkalom
Hűség, hűtlenség, megcsalás
Mit gondolok, hogy vélekedek, hogy érzek a hűség, hűtlenség kapcsán? Hogyan előzzük meg és hogy hozzuk helyre a kapcsolatunkat, ha hűtlenség történt? Hogy kezeljük a bizalmatlanságot? Hogyan kezeljük a féltékenységet? Kapcsolódó irodalmi szövegek és közös feldolgozásuk feladatokkal, kérdésekkel.
5. alkalom
Felfedezett tapasztalatok átbeszélése
A korábbi témákra visszacsatolunk, összegezzük a csoportban felfedezetteket, tapasztaltakat. Mi az az esszencia, ami a folyamat alkalmával összesűrűsödött és lepárlódott a résztvevőkben a párkapcsolat témájával kapcsolatban? További felfedezetlen párkapcsolati részterületek.
ha ajándékba szánod a kurzust
Kérjük, add le a jelentkezést saját neveddel, saját adataiddal, az ajándékozott nevét pedig a Megjegyzés mezőben tüntesd fel. A jelentkezés beérkezése után egyeztetjük veled a részleteket.
vezető: BORSZUK VALÉRIA
Szociálpedagógus, irodalomterapeuta, a Magyar Irodalomterápiás Társaság tagja. A Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán szerzett szociálpedagógus diplomát, a lelki egészség megőrzésnek és fejlesztésnek lehetőségei érdeklik. Segítő eszköztárának bővítése céljából addiktológiai konzultáns, coach, mediátor képzéseket végzett, fejlesztő biblioterapeuta
oklevelét az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán 2021-ben vette át.
Szenvedélyes olvasónak tartja magát, szívügye az olvasás népszerűsítése, az irodalom, a költészet alkalmazása a segítő kapcsolatban. Másfél évtizede végez szociálpedagógiai munkát fogvatartottakkal, szenvedélybetegekkel, hátrányos helyzetű gyerekekkel, fiatalokkal és felnőttekkel.
Emberszabás Pedagógiai Műhely vállalkozásában az önismeretük mélyítése céljából hozzá fordulóknak tart szocioterápiás foglalkozásokat, irodalomterápiás csoportokat.
hogyan dolgozunk
hogyan segítjük egymást
Nem ítélkezünk, tiszteletben tartjuk a másik véleményét. Érzésekkel nem vitatkozunk, mindenki annyit tesz az érzéseiből, a megéléseiből a csoportba, amennyi kényelmes. Titoktartás.
hogyan segítenek a szövegek a csoportban Gondolatokat, érzéseket cserélünk. Az irodalmi szövegek és a velük kapcsolatban született érzések kimondása, tudatosítása segíti a nézőpontváltást, ami fontos ahhoz, hogy változni, változtatni tudjunk. Segíti a problémák átkeretezését és eszközt ad a gondolatok és az érzések megfogalmazásához és szabad kifejezéséhez.
irodalmi szövegek
Az estéket olyan kötetek kísérik, mint:
– Péczely Dóra (szerk.): Szívlapát
– Háy János: Házasságon innen és túl
– Tisza Kata: A legjobb hely a városban te vagy