Irodalomterápiás esték Borszuk Valériával
Írás és önismeret – újrakezdés
Váltás, elakadás, blokkok és oldások, megújulás, újrakezdés... Életünk részei ezek a fogalmak. Van velük mit kezdenünk, és különös igaz ez, ha írással foglalkozik valaki. Iskolánkban az elmúlt tizenévben sokszor szemtanúi lehettünk az újrakezdésnek, végigkövethettük a csodálatos átváltozást, amikor valaki az íróvá válás, az írás, az alkotás útjára lépett. Ám legalább ennyiszer láthattuk a küzdelmet is az alkotói úton, mert ezt az utat mindig elakadások, ihlethiány, hitehagyottság, félelmek és blokkok kísérik. Kurzusunk egyrészt azoknak ad segítséget, akiket érint az újrakezdés, másrészt azoknak, akik irodalmilag megragadnák, körüljárnák azt a műveikben.kiknek ajánljuk
Az öt estét felölelő irodalomterápiát azoknak ajánljuk:
– akik újrakezdés előtt állnak vagy éppen az újrakezdés feladatait végzik
– akik az íráshoz új eszközöket is szívesen igénybe vennének
– akik az ihletet keresik, elakadással, blokkal néznek szembe
– akik szívesen tanulmányoznak irodalmi szövegeket a saját életük szemszögéből
– akik szívesen megvizsgálnák múltjukat, a mögöttük álló utat
– akik nem félnek tapasztalataikat, érzéseiket megosztani egy szűk, diszkrét csoporttal
– akik szívesen lépnének egy új önismereti útra irodalmi, többnyire szépirodalmi szövegeken, történeteken keresztül
– akiket érdekel mások tapasztalata, meggyőződése a témával kapcsolatban
tematika
Kurzus során feldolgozott szövegek szerzői a teljesség igénye nélkül: Ady Endre, József Attila, Kemény Zsófi, László Noémi, Márai Sándor, Pilinszky János, Simon Márton, Szabó T. Anna, Weöres Sándor
1. alkalom
Az újrakezdés és én
Az újrakezdés életterületei, például magánélet- párkapcsolat, karrierváltás, költözés, kapunyitás-kapuzárás – a résztvevők témái.
2. alkalom
Útelágazások és kerékkötők
Megszokás, kifogás, halogatás. A változtatás akadályai. Szokásaink fogságában. Kifogások, félelmek, halogatás – belső ellenállás és leküzdése. Indulni vagy maradni? Hogy viszonyulok a változáshoz, változtatáshoz? Mi az, ami előre visz, mi tart vissza? Elengedés. Hogyan hagyhatom magam mögött kikötőm megszokott fényeit? Kapcsolódó irodalmi szövegek és közös feldolgozásuk feladatokkal, kérdésekkel.
3. alkalom
Útravaló, hamuban sült pogácsa
Erőforrásaink, megküzdési stratégiák.
Erőforrásaink tisztázása és aktiválása az újrakezdéshez. Belső és külső ösztönzőink. Önbecsülés, önértékelés, önbizalom, magamba vetett hit. Életbátorság, avagy hogyan írjuk felül a kapott negatív narratívát. Mit tanítanak nekünk a kudarcok? Menjen, aminek mennie kell, hogy teremtsek helyet az újnak? Hol lakik bennem a főnixmadár? Kapcsolódó irodalmi szövegek és közös feldolgozásuk feladatokkal, kérdésekkel.
4. alkalom
Aki mer, az nyer, illetve Majd csak lesz valahogy A célom, és ami ott vár rám. Új lehetőség, új kezdet. Bizonytalanságtól a megelégedésig. Mit jelent számomra a szabadság? Harmóniában magammal és a világgal. Kapcsolódó irodalmi szövegek és közös feldolgozásuk feladatokkal, kérdésekkel.
5. alkalom
Felfedezett tapasztalatok átbeszélése
A korábbi témákra visszacsatolunk, összegezzük a csoportban felfedezetteket, tapasztaltakat. Mi az az esszencia, ami a folyamat alkalmával összesűrűsödött és lepárlódott a résztvevőkben az újrakezdés témájával kapcsolatban?
ha ajándékba szánod a kurzust
Kérjük, add le a jelentkezést saját neveddel, saját adataiddal, az ajándékozott nevét pedig a Megjegyzés mezőben tüntesd fel. A jelentkezés beérkezése után egyeztetjük veled a részleteket.
vezető: BORSZUK VALÉRIA
Szociálpedagógus, irodalomterapeuta, a Magyar Irodalomterápiás Társaság tagja. A Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Padagógiai Karán szerzett szociálpedagógus diplomát, a lelki egészség megőrzésnek és fejlesztésnek lehetőségei érdeklik. Segítő eszköztárának bővítése céljából addiktológiai konzultáns, coach, mediátor képzéseket végzett, fejlesztő biblioterapeuta
oklevelét az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán 2021-ben vette át.
Szenvedélyes olvasónak tartja magát, szívügye az olvasás népszerűsítése, az irodalom, a költészet alkalmazása a segítő kapcsolatban. Másfél évtizede végez szociálpedagógiai munkát fogvatartottakkal, szenvedélybetegekkel, hátrányos helyzetű gyerekekkel, fiatalokkal és felnőttekkel.
Emberszabás Pedagógiai Műhely vállalkozásában az önismeretük mélyítése céljából hozzá fordulóknak tart szocioterápiás foglalkozásokat, irodalomterápiás csoportokat.
hogyan dolgozunk
hogyan segítjük egymást
Nem ítélkezünk, tiszteletben tartjuk a másik véleményét. Érzésekkel nem vitatkozunk, mindenki annyit tesz az érzéseiből, a megéléseiből a csoportba, amennyi kényelmes. Titoktartás.
hogyan segítenek a szövegek a csoportban Gondolatokat, érzéseket cserélünk. Az irodalmi szövegek és a velük kapcsolatban született érzések kimondása, tudatosítása segíti a nézőpontváltást, ami fontos ahhoz, hogy változni, változtatni tudjunk. Segíti a problémák átkeretezését és eszközt ad a gondolatok és az érzések megfogalmazásához és szabad kifejezéséhez.
irodalmi szövegek
Az estéket olyan kötetek kísérik, mint:
– Péczely Dóra (szerk.): Szívlapát
– Háy János: Házasságon innen és túl
– Tisza Kata: A legjobb hely a városban te vagy